Włodzimierz Bednarski

Najważniejsze nowe nauki i zwyczaje Świadków Jehowy wprowadzone w latach 2023-2024 (cz. 2)

dodane: 2024-10-21
Towarzystwo Strażnica, reprezentujące Świadków Jehowy, stale zmienia swoje nauki, a nawet tym się przechwala. Nasz artykuł w dwóch częściach ukazuje zmiany doktrynalne i organizacyjne, które wprowadzono w latach 2023-2024.

 

Najważniejsze nowe nauki i zwyczaje Świadków Jehowy wprowadzone w latach 2023-2024 (cz. 2)

 

         W części pierwszej tego artykułu przedstawiliśmy prawdopodobnie wszystkie nowe nauki, które omówiono w Strażnicach z kwietnia i maja 2024 roku.

         Być może niedługo Strażnica opublikuje kolejne zmienione wykładnie, które ogłaszano w listach do zborów lub podczas audycji telewizyjnych Ciała Kierowniczego.

Dotyczy to: noszenia brody, ubioru (marynarka, krawat i spodnie kobiet) i witania wykluczonych w zborze oraz innych kwestii z nimi związanych.

         Przypominamy, że temat brody i ubioru omówiliśmy w oddzielnych artykułach:

 

Likwidacja liczenia i raportowania godzin głoszenia u Świadków Jehowy

Broda w nauce Świadków Jehowy

Spodnie, krawaty i marynarki w nauce Świadków Jehowy

 

         W tej części artykułu zamieszczamy następujące rozdziały:

 

Głosiciele zwolnieni z obowiązku liczenia i raportowania godzin głoszenia

Świadkowie Jehowy nie powinni podczas głoszenia wspominać o zbieraniu datków

Witanie osób wykluczonych ze zboru i inne kwestie z nimi związane

Zmiany nazewnictwa dotyczącego „wykluczania” i „komitetów sądowniczych” oraz kwestii „naznaczania” grzeszników

Nowe wymagania godzinowe dla pionierów i misjonarzy

Przygotowanie drogi do wyjścia z Babilonu Wielkiego

Przewidywanie przyszłości przez Jehowę

A. Morris przestał być członkiem Ciała Kierowniczego

 

Głosiciele zwolnieni z obowiązku liczenia i raportowania godzin głoszenia

 

         O zaniechaniu liczenia i zapisywania godzin głoszenia przez Świadków Jehowy napomknięto w omawianej Strażnicy z maja 2024 roku:

 

         „Podczas zgromadzenia statutowego w 2023 roku usłyszeliśmy ekscytujące informacje na temat uściślenia niektórych naszych wierzeń oraz zmian dotyczących służby kaznodziejskiej (...) Powiadomiono nas też, że od listopada 2023 roku głosiciele nie będą już musieli podawać w sprawozdaniach ze służby tylu szczegółów, co wcześniej. Czy te zmiany oznaczają, że nasza służba stała się mniej ważna lub mniej pilna? W żadnym wypadku! Z każdym dniem nasza służba jest coraz bardziej pilna. Dlaczego? Bo pozostało już niewiele czasu. (...) Jehowa wyznaczył »dzień i godzinę« wydarzeń, które mają się wkrótce rozegrać (Mat. 24:36; 25:13; Dzieje 1:7). Z każdym dniem coraz bardziej się do nich zbliżamy” (Strażnica maj 2024 s. 14-15).

 

Ten lakoniczny komunikat omówiono najpierw 7 października 2023 roku na stronie internetowej Towarzystwa Strażnica. Zamieszczono tam informację o zniesieniu od listopada nakazu liczenia godzin głoszenia przez głosicieli (nie dotyczy to pionierów, misjonarzy i nadzorców obwodów):

 

Z OSTATNIEJ CHWILI | Zmiany w składaniu sprawozdań ze służby kaznodziejskiej

Dnia 7 października 2023 roku na dorocznym zgromadzeniu statutowym Pensylwańskiego Towarzystwa Biblijnego i Traktatowego – Strażnica podano ekscytujące ogłoszenie: Począwszy od 1 listopada 2023 roku, głosiciele zborowi nie będą już wpisywać w sprawozdaniach ze służby liczby spędzonych w niej godzin. Nie będą też wpisywać ilości rozpowszechnionych publikacji, wyświetlonych filmów ani odwiedzin ponownych. Sprawozdanie będzie zawierało po prostu ramkę, w której głosiciel będzie mógł zaznaczyć, że w danym miesiącu brał udział w jakiejkolwiek dziedzinie służby. W innej ramce będzie można wpisać liczbę prowadzonych kursów biblijnych. Misjonarze, nadzorcy obwodów i ich żony, pionierzy specjalni, pionierzy stali i pionierzy pomocniczy w dalszym ciągu będą wpisywać w sprawozdaniach liczbę godzin oraz prowadzonych kursów biblijnych. Szczegółowe informacje o tej zmianie zbory otrzymają w najbliższych tygodniach.

 

         Komunikat ten powtórzono kilka dni później w liście Towarzystwa Strażnica do zborów (Ogłoszenie 13 października 2023):

https://sjwp.pl/informacje-prosto-z-kanalu/ogloszenie-13-pazdziernika-2023/msg253860/#msg253860

 

         Wskazany list zawiera interesującą informację:

 

„Biblijną podstawę tych zmian bracia na całym świecie poznają w audycji JW Broadcasting z listopada 2023 roku. Na pewno zechcecie jak najszybciej ją obejrzeć (odczytaj Izajasza 60:17)” (Ogłoszenie 13 października 2023, Dla zborów, pkt 6).

 

         Powyżej cytowane słowa padły też w audycji telewizyjnej Ciała Kierowniczego pt. JW Broadcasting — listopad 2023: Zgromadzenie statutowe 2023, część 1

         Patrz od 52 minuty:

https://www.jw.org/pl/biblioteka/materialy-wideo/#pl/mediaitems/VODPgmEvtAnnMtg/pub-jwb-108_1_VIDEO

 

         Oto jak wygląda obecnie Sprawozdanie ze służby:

https://sjwp.pl/informacje-prosto-z-kanalu/polskie-sprawozdanie-ze-sluzby/msg254764/#msg254764

 

         Być może Strażnica już nic więcej nie napisze na ten temat, bo jak widzieliśmy, w maju 2024 roku poinformowano tylko, że „głosiciele nie będą już musieli podawać w sprawozdaniach ze służby tylu szczegółów, co wcześniej”. Cały artykuł pt. Niech miłość pobudza cię, żeby dalej głosić! poświęcono dopingowaniu głosicieli do głoszenia (patrz Strażnica maj 2024 s. 14-19).

         Na temat pionierów i misjonarzy piszemy w innym rozdziale.

 

         Ciekawe jest to, że już w roku 1988 w Strażnicy podano, iż Biblia nie wyznacza godzin głoszenia ani dla głosicieli, ani dla pionierów. Jednak tego przez 35 lat nie respektowano:

 

„W sprawach tych nie ustalono żadnych norm i podobnie w Piśmie Świętym nie podano, ile czasu każdy Świadek Jehowy powinien spędzić w świętej służbie. Określenie ilości czasu przeznaczanego na studiowanie Biblii i działalność ewangelizacyjną pozostawiono pobudkom szczodrego, niesamolubnego serca” (Strażnica Nr 19, 1988 s. 11).

 

         Ale w tym samym roku tak oto napisano:

 

„Jehowy nie można oszukać połowicznymi wysiłkami. Nie zadowala Go nawet regularne uczestniczenie w służbie polowej, jeśli jest jedynie namiastką tego, co moglibyśmy zrobić, gdybyśmy ‛wytężyli swe siły’” (Strażnica Nr 22, 1988 s. 20).

 

         To zagadnienie szerzej omówiliśmy w oddzielnym artykule pt. Likwidacja liczenia i raportowania godzin głoszenia u Świadków Jehowy.

 

         Interesujące jest to, że jedna z nowych publikacji sugeruje jakoby „ilość prowadzonych studiów” nie była aż tak istotna, jakby się wydawało:

 

„Pamiętaj, nasza radość nie zależy od ilości prowadzonych kursów biblijnych. Wynika ona z tego, że Jehowa jest zadowolony z naszych wysiłków” (Chrześcijańskie życie i służba – program zebrań wrzesień-październik 2024 s. 16).

 

Świadkowie Jehowy nie powinni podczas głoszenia wspominać o zbieraniu datków

 

W lutym 2024 roku w liście do zborów ogłoszono, że Świadkowie Jehowy podczas głoszenia nie powinni wspominać o zbieraniu datków:

 

2.Datki w służbie kaznodziejskiej. Ciało Kierownicze postanowiło, że głosiciele nie powinni już wspominać w służbie kaznodziejskiej o datkach. Jeśli osoba zainteresowana pyta o możliwość przekazania datku na naszą działalność można ją skierować do serwisu jw.org lub wyjaśnić, jak złożyć datek w Sali Królestwa” (Ogłoszenia i przypomnienia luty 2024, Dla zborów, pkt 2).

https://sjwp.pl/informacje-prosto-z-kanalu/ogloszenia-i-przypomnienia-luty-2024/msg256193/#msg256193

 

         Wcześniej od wielu lat nakazywano przy pierwszej rozmowie wspominać o datkach. W Polsce już od roku 1990, niedługo po tym, gdy zarejestrowano Świadków Jehowy jako wyznanie religijne, pouczano o tym głosicieli:

 

„Co można by powiedzieć po przedstawieniu rozmówcy czasopisma lub broszury? (...) Gdyby pan(i) miał(a) życzenie wesprzeć tę działalność jakimś datkiem, z wdzięcznością go przyjmiemy” (Nasza Służba Królestwa Nr 9, 1990 s. 3).

 

O możliwości wspierania datkami naszej działalności dobrze jest poinformować rozmówcę, gdy po raz pierwszy wręczamy mu literaturę. Jeżeli pamiętamy o tym, że nasze publikacje pozostawiamy tylko tym, którzy okazują zainteresowanie lub wyrażają chęć przeczytania ich, to wspominanie o datkach wypadnie zazwyczaj całkiem naturalnie” (Nasza Służba Królestwa Nr 8, 1991 s. 10).

 

„Zaproponuj książkę i wspomnij o dobrowolnych datkach” (Nasza Służba Królestwa Nr 9, 1996 s. 8).

 

Pierwsza rozmowa: (...) Wspomnij o dobrowolnych datkach” (Chrześcijańskie życie i służba program zebrań marzec 2016 s. 5).

 

Pierwsza rozmowa (2 min lub mniej): (...) Wspomnij o datkach” (Chrześcijańskie życie i służba program zebrań lipiec 2016 s. 6).

 

         Oczywiście osoby już „zainteresowane” powinny być zachęcane „w stosownym momencie” do finansowego wspierania organizacji:

 

„Chcemy pomagać zainteresowanemu robić duchowe postępy (Efez. 4:13). Kiedy zgodził się na studium Biblii, być może przede wszystkim interesowało go to, jakie odniesie korzyści. Ale kiedy wzrośnie jego miłość do Jehowy, prawdopodobnie zacznie też myśleć o pomaganiu drugim, między innymi osobom już należącym do zboru (Mat. 22:37-39). W stosownym momencie bez wahania wspomnij, że możemy wspierać naszą działalność finansowo” (Strażnica styczeń 2020 s. 5).

 

Witanie osób wykluczonych ze zboru i inne kwestie z nimi związane

 

         Na wstępie zaznaczamy, że pozwolenie na przywitanie osoby wykluczonej ze zboru dotyczy tylko takiej, która przychodzi na zebrania. Nie ma nakazu witania, a tylko zgoda na to. Każdy może podjąć decyzję na podstawie tego, co dyktuje mu sumienie.

         Być może odtąd będzie można przywitać taką osobę, spotykając ją na ulicy.

         Niektórzy twierdzą, że ta zmiana ma na celu ‘zwabienie’ do Sal Królestwa tych wykluczonych, którzy nie przychodzą na zebrania.

 

         W audycji telewizyjnej z 15 marca 2024 roku pt. Sprawozdanie Ciała Kierowniczego nr 2/2024 w 13 min. 20 sek. członek Ciała Kierowniczego ogłosił:

 

„Do tej pory trzymaliśmy się zasady, że nie witamy się z osobami usuniętymi ze zboru. Jednak Ciało Kierownicze postanowiło, że zgodnie ze swoim wyszkolonym na Biblii sumieniem, głosiciele mogą zdecydować, czy krótko przywitają na zebraniu zborowym osobę wykluczoną”.

 

Pokazano też, jak takie ‘chłodne’ przywitanie może wyglądać (13 min. 20 sek.).

https://www.jw.org/pl/biblioteka/materialy-wideo/#pl/mediaitems/StudioNewsReports/docid-1112024005_1_VIDEO

 

         Prócz tego opublikowano specjalne zarządzenie (w formie listu) pt. Zmiany w sposobie zajmowania się poważnymi grzechami w zborze.

         W kwestii witania osób wykluczonych niewiele zmieniono. Podano tylko przypadek osoby wykluczonej przychodzącej na zebrania. Nie powiedziano, że przywitanie może zainicjować osoba wykluczona. Nie podano, czy poza Salą Królestwa można wykluczonego przywitać. Poinformowano też, że odtąd można na przykład zagadnąć osobę wykluczoną, aby zaprosić ją na zebranie:

 

„3. 3) Uściślono też zrozumienie słów z 2 Jana 9-11, które jak wyjaśniono, odnoszą się zwłaszcza do odstępców i innych osób, które aktywnie propagują złe postępowanie, a nie do wszystkich, których usunięto ze zboru”.

 

„18. Kiedy ktoś zostaje usunięty ze zboru, 'przestajemy utrzymywać kontakty' z taką osobą, ‘nawet z nią nie jadamy' (1 Kor. 5:11). Jeśli jednak dana osoba przychodzi na zebrania zborowe, to jak wyjaśniono i pokazano w Sprawozdaniu Ciała Kierowniczego nr 2/2024, głosiciel może zgodnie ze swoim wyszkolonym na Biblii sumieniem zdecydować, czy krótko przywita na zebraniu osobę wykluczoną, czy nie.

19. Chrześcijanin może też postanowić, że osobę wykluczoną – na przykład krewnego, kogoś, z kim kiedyś studiował Biblię, lub dawnego przyjaciela – zaprosi na zebranie. (...)

JAK POWYŻSZE WSKAZÓWKI POGODZIĆ Z 2 JANA 9-11?

23. W 2 Jana 9-11 podano przestrogę przed pewnym kalającym wpływem: »Jeżeli ktoś przychodzi do was, ale nie przynosi tej nauki, nie przyjmujcie go do domu ani go nie witajcie«. Kogo chrześcijanie powinni unikać? Jak wskazuje kontekst, chodzi o każdego, »kto się wysuwa naprzód i nie trzyma się nauki«. Dlatego dotyczy to odstępców i tych, którzy aktywnie propagują złe postępowanie. Takich osób nie będą witać poszczególni chrześcijanie, nie będą ich odwiedzać starsi ani nie będzie się ich zapraszać na chrześcijańskie zebrania” (Zmiany w sposobie zajmowania się poważnymi grzechami w zborze 15 marca 2024 r.).

 

         Poza tym zmieniono niektóre zasady dotyczące wykluczania nieletnich. Teraz więcej do powiedzenia w ich sprawie będą mieli rodzice. Na małoletniego starsi mogą nałożyć „tymczasowe ograniczenia”, ale nadal pozostawiono możliwość ich wykluczenia (Zmiany w sposobie zajmowania się poważnymi grzechami w zborze 15 marca 2024 r. pkt. 8-13). Przykładowo podano:

 

10. Jeżeli wykroczenie małoletniego stało się lub przypuszczalnie stanie się szeroko znane, można podać w zborze następujące krótkie ogłoszenie: »Starsi zajęli się  sprawą [imię i nazwisko osoby]«. Dwaj starsi mogą też nałożyć na daną osobę jakieś tymczasowe ograniczenia – na przykład nie będzie mogła odpowiadać na zebraniach oraz przedstawiać zadań ćwiczeniowych na zebraniu w tygodniu. W miarę odzyskiwania przez nią zdrowia duchowego dwaj starsi powinni bezzwłocznie uchylać te tymczasowe ograniczenia” (jw. pkt 10).

 

         Nowością jest to, że już po 3 miesiącach od wykluczeniu osoba wykluczona ma możliwość spotkania się ze starszymi z komitetu:

 

„15. (...) Jeżeli dana osoba nie jest odstępcą ani nie propaguje czynnie złego postępowania, to dodatkowo ją poinformują, że chcieliby znowu się z nią spotkać za trzy miesiące, by ustalić, czy zmieniła nastawienie. W niektórych wypadkach, ale nie we wszystkich, komitet może stwierdzić, że jest podstawa, by w tym czasie przyłączyć daną osobę” (jw. pkt 15).

 

         Starsi powinni spotykać się z osobami wykluczonymi co 6 miesięcy (jw. pkt 17). Dotychczas istniała inna zasada:

 

20.Nie ma formalnego postanowienia, żeby co roku odwiedzać osoby, które zostały wykluczone lub się odłączyły” (‘Paście trzodę Bożą(1 Piotra 5:2) kwiecień 2023 rozdz. 25:20).

 

         W piśmie pt. Zmiany w sposobie zajmowania się poważnymi grzechami w zborze podano jeszcze kilka drobnych zmian, ale nie są one istotne.

Patrz cała treść tego pisma:

https://sjwp.pl/informacje-prosto-z-kanalu/zmiany-w-sposobie-zajmowania-sie-powaznymi-grzechami-w-zborze-s-395/msg256594/#msg256594

 

         W sierpniu 2024 roku opublikowano Strażnicę, która cała poświęcona jest tej tematyce. Przykładowo tak oto napisano o witaniu się z „usuniętymi ze zboru” (to nowe określenie zamiast „wykluczonymi”):

 

„Czy polecenie z 1 Listu do Koryntian 5:11 oznacza, że mamy całkowicie ignorować osobę usuniętą ze zboru? Nie. Oczywiście nie będziemy utrzymywać z nią kontaktów towarzyskich. Ale na podstawie wyszkolonego na Biblii sumienia możemy zdecydować, czy zaprosić ją na zebranie – zwłaszcza jeśli to nasz krewny lub dawny przyjaciel. A jak się zachować, kiedy na nie przyjdzie? W przeszłości nie witaliśmy się z taką osobą. Jednak również w tej sprawie każdy chrześcijanin powinien kierować się wyszkolonym na Biblii sumieniem. Niektórzy mogą postanowić, że się z nią przywitają. Nie będziemy jednak wdawać się w dłuższe rozmowy czy spędzać z nią czasu” (Strażnica sierpień 2024 s. 30).

 

„Chociaż więc Paweł polecił braciom i siostrom, żeby nie utrzymywali z nim kontaktów towarzyskich – nawet z nim nie jadali – to nie twierdził, że nigdy nie mogą się z nim przywitać” (jw. s. 29).

 

Zmiany nazewnictwa dotyczącego „wykluczania” i „komitetów sądowniczych” oraz kwestii „naznaczania” grzeszników

 

         W sierpniu 2024 roku całą Strażnicę poświęcono problematyce związanej z wykluczaniem i grzesznikami.

 

         Zmiana słów „wykluczanie” na „usuwanie” ze zboru oraz „przyłączenie” na „ponowne przyjęcie”

 

„O takich osobach nie będziemy już mówić, że zostały wykluczone. W myśl słów Pawła z 1 Listu do Koryntian 5:13 będziemy mówić, że zostały usunięte ze zboru. Nie będziemy też mówić o przyłączeniu do zboru, tylko o ponownym przyjęciu” (Strażnica sierpień 2024 s. 27, przypis).

 

         Zmiana „komitetu sądowniczego” na „komitet starszych”

 

„Wcześniej tę grupę braci nazywaliśmy komitetem sądowniczym. Ponieważ jednak sądzenie to tylko jeden z aspektów ich zadania, nie będziemy już używać tego określenia. Będziemy po prostu mówić o komitecie starszych” (Strażnica sierpień 2024 s. 21, przypis).

 

         W latach 1952-1961 grono to nazywano „komitetem zborowym”:

 

„Nadzorcy nie potrzebują czekać, aż dokonany zostanie jawny czyn, aby dopiero potem porozmawiać z daną osobą bądź zawezwać ją przed komitet zboru [ang. congregation’s committee] i ustalić warunki próby albo pozbawić społeczności” (Strażnica Nr 14, 1959 s. 11 [ang. 15.06 1959 s. 371]).

 

Dopiero w roku 1961 pojawia się po raz pierwszy w czasopiśmie Strażnica (ang.) określenie „zborowy komitet sądowniczy” (congregation’s judicial committee – ang. Strażnica 01.02 1961 s. 96).

W polskim odpowiedniku tej Strażnicy użyto starego określenia „komitet zboru” (Strażnica Nr 15, 1963 s. 12). Nazwa „zborowy komitet sądowniczy” pojawia się w polskiej publikacji dopiero w roku 1968 (Strażnica Nr 17, 1968 s. 6).

 

         Zmiana dotycząca „naznaczania” grzeszników w zborze

 

„Apostoł Paweł napisał do chrześcijan w Tesalonice: »Jeśli ktoś nie jest posłuszny naszym słowom przekazanym w tym liście, naznaczcie go sobie« (2 Tes. 3:14). Wcześniej uważaliśmy, że te słowa są skierowane do starszych zboru (...) Jednak konieczna jest aktualizacja naszego zrozumienia tej kwestii. Najwyraźniej rada Pawła dotyczy działań podejmowanych w pewnych okolicznościach przez poszczególnych chrześcijan. Nie ma więc potrzeby wygłaszania w zborze przemówienia ostrzegawczego. Skąd ta zmiana?” (Strażnica sierpień 2024 s. 7).

 

„Jeśli zauważymy, że nasz współwyznawca okazuje takiego ducha nieposłuszeństwa, podejmiemy osobistą decyzję, że nie będziemy spotykać się z nim w celach towarzyskich. Ponieważ każdy decyduje o tym sam, nie będziemy o tym rozmawiać z nikim oprócz najbliższej rodziny. Dalej jednak będziemy spędzać czas z taką osobą w służbie i na zebraniach. Jeśli zmieni ona swoje nastawienie i postępowanie, możemy przywrócić normalne relacje” (Strażnica sierpień 2024 s. 7).

 

Nowe wymagania godzinowe dla pionierów i misjonarzy

 

         Kilka miesięcy przed zniesieniem liczenia i raportowania przez głosicieli godzin spędzonych w służbie (listopad 2023 r.) zmniejszono wymagania dla pozostałych ‘pracowników terenowych’.

Od 1 marca 2023 roku obowiązują poniższe minima:

 

pionier pomocniczy 30 godz. miesięcznie;

pionier stały 50 godz. miesięcznie;

pionier specjalny, misjonarz 100 godz. miesięcznie.

 

         Ogłoszono to podczas audycji telewizyjnej Ciała Kierowniczego (27 min.):

https://www.jw.org/pl/biblioteka/materialy-wideo/?fbclid=IwAR1rwBmWDshvu7fY-B6UDywWQs90r10AA1LkCTIbTq2RpstfymxP7Hn2A_g#pl/mediaitems/StudioNewsReports/docid-702023003_1_VIDEO

 

Podczas specjalnych kampanii, nowi tymczasowi pionierzy pomocniczy mogą podjąć zobowiązanie 15 godzin głoszenia w danym miesiącu:

 

         „Specjalna kampania we wrześniu

(...) Głosiciele pełniący wtedy pomocniczą służbę pionierską będą mogli wybrać, czy chcą osiągnąć cel 15, czy 30 godzin” (Chrześcijańskie życie i służba program zebrań lipiec-sierpień 2023 s. 16).

 

„Przypomnij głosicielom, że w marcu i kwietniu mogą podjąć pomocniczą służbę pionierską z wymaganiem zmniejszonym do 15 godzin” (Chrześcijańskie życie i służba program zebrań styczeń-luty 2024 s. 15).

 

         A jak było wcześniej?

W roku 1999 Towarzystwo Strażnica zmniejszyło miesięczną liczbę godzin głoszenia dla pionierów stałych i pomocniczych. Dla pionierów specjalnych wymóg pozostał bez zmian:

 

pionier stały – 70 godzin miesięcznie;

pionier pomocniczy – 50 godzin miesięcznie;

pionier specjalny – 140 godzin miesięcznie;

 

„Biorąc to wszystko pod uwagę, Towarzystwo zmniejsza wymaganą liczbę godzin dla pionierów stałych i pomocniczych. Począwszy od roku kalendarzowego 1999 pionierzy stali będą musieli wypracować 70 godzin w miesiącu, czyli ogółem 840 godzin w ciągu roku, natomiast pionierzy pomocniczy 50 godzin. Wymóg godzinowy dla pionierów specjalnych i misjonarzy nie ulega zmianie, ponieważ Towarzystwo zapewnia im pomoc w zaspokojeniu podstawowych potrzeb materialnych” (Nasza Służba Królestwa Nr 1, 1999 s. 7).

 

         W roku 2012 Towarzystwo Strażnica zmniejszyło minimum dla pionierów specjalnych i misjonarzy ze 140 do 130 godzin (patrz Nasza Służba Królestwa Nr 7, 2012 s. 1; Strażnica 15.09 2014 s. 30).

 

         To zagadnienie szerzej omówiliśmy w oddzielnym artykule pt. Likwidacja liczenia i raportowania godzin głoszenia u Świadków Jehowy.

 

Przygotowanie drogi do wyjścia z Babilonu Wielkiego

 

         Angielski skorowidz do publikacji Świadków Jehowy podał, że w maju 2023 roku wprowadzono nową naukę, czyli „przygotowanie drogi do wyjścia z Babilonu Wielkiego”:

 

2023, way out of Babylon the Great prepared (Isa 57:14): w23.05 16-17, 19

 

Oznacza to, że ‘Babilończycy’, tacy jak „Henry Grew, George Storrs czy inni”, przygotowali Świadkom Jehowy drogę do opuszczenia Babilonu Wielkiego w roku 1919 (Strażnica maj 2023 s. 16-17, 19). Dotychczas Towarzystwo Strażnica nauczało, że ono samo opuściło Babilon Wielki, bez niczyjej pomocy. Oto podsumowanie tej nowej nauki:

 

„Brat Russell i jego współpracownicy wnieśli swój wkład w tę duchową pracę, publikując wiele książek i traktatów na tematy biblijne.

W 1919 roku Babilon Wielki stracił kontrolę nad sługami Boga. W tym roku pojawił się też »niewolnik wierny i roztropny« – we właściwym czasie, żeby powitać odpowiednio usposobione osoby na nowo otwartej »Drodze Świętości« (Mat. 24:45-47)” (Strażnica maj 2023 s. 17).

 

Przewidywanie przyszłości przez Jehowę

 

         Angielski skorowidz do publikacji Świadków Jehowy z lat 1986-2024 w haśle Kształtowanie się wierzeń podaje:

 

2023, Jehovah’s foreknowledge: w24.02 30

 

         Jak widać, żadna publikacja z roku 2023 nie omawia zagadnienia przewidywań Boga.

         We wskazanej publikacji z roku 2024 napisano między innymi:

 

Co Biblia mówi o zdolności Jehowy do przewidywania przyszłości?

Z Biblii jasno wynika, że Jehowa potrafi przewidywać przyszłość (Izaj. 45:21). Ta Księga nie podaje jednak wszystkich szczegółów na temat tego, jak i kiedy Bóg to robi, ani nawet tego, ile postanawia wiedzieć. Dlatego nie możemy być w tej sprawie dogmatyczni” (Strażnica luty 2024 s. 30).

 

         „Ale ponieważ panuje nad sobą w sposób doskonały, może też postanowić, że nie będzie wiedział, co się wydarzy (por. Izajasza 42:14)” (Strażnica luty 2024 s. 30).

 

         Wynika z tego, że niewiele się zmieniło od czasu poprzedniej nauki, poza słowami „nie możemy być (...) dogmatyczni”.

         Oto przykładowe wypowiedzi z poprzedniej wykładni:

 

         „Najwyraźniej więc Jehowa nie wiedział z góry, że pierwsi rodzice zgrzeszą” (Strażnica 01.01 2011 s. 15).

 

„Rdz 22:12 – Jak ten werset pokazuje, że Jehowa selektywnie posługuje się swoją zdolnością przewidywania?” (Chrześcijańskie życie i służba program zebrań marzec 2020 s. 2).

 

A. Morris przestał być członkiem Ciała Kierowniczego

 

22 lutego 2023 roku na stronie internetowej Świadków Jehowy zamieszczono zwięzły komunikat, że Anthony Morris nie jest już członkiem Ciała Kierowniczego. Nie podano żadnego powodu jego odejścia z tego gremium.

         Był w nim od roku 2005 (patrz Strażnica 15.03 2006 s. 26). Jego życiorys patrz Strażnica 15.05 2015 s. 3-8.

         Mniej więcej w tym samym czasie powołano dwóch nowych członków Ciała Kierowniczego, o czym w Strażnicy napisano po upływie roku:

 

„W środę 18 stycznia 2023 roku w serwisie jw.org pojawiło się specjalne ogłoszenie o tym, że bracia Gage Fleegle i Jeffrey Winder zostali członkami Ciała Kierowniczego Świadków Jehowy” (Strażnica luty 2024 s. 28).

 

         Widzimy jak wiele zmian swoich nauk i zwyczajów wprowadziło Towarzystwo Strażnica w ostatnich miesiącach roku 2023 i w pierwszej połowie 2024. Zapewne nie był to koniec ogłaszania ‘korekt’ i w niedługim czasie usłyszymy o kolejnych.

 

         Posłowie.

         Na spotkaniu statutowym Towarzystwa Strażnica w październiku 2024 roku ogłoszono, że wybrano dwóch nowych członków Ciała Kierowniczego. Oto oni: J. Jedele i J. Rumph.

         Prócz tego omówiono zmianę nauki dotyczącej roli ONZ w „wielkim ucisku”. Kwestię tę omówimy w oddzielnym artykule, gdy nauka ta zostanie opisana w Strażnicy (w 2025 r.).

 

         Na zakończenie składam podziękowanie J. Romanowskiemu i K. Kozakowi za pomoc w tworzeniu tego tekstu.

 

Zgłoś artykuł

Uwaga, w większości przypadków my nie udzielamy odpowiedzi na niniejsze wiadomości a w niektórych przypadkach nie czytamy ich w całości

Komentarze są zablokowane