Towarzystwo Strażnica a obecność Apostoła Piotra w Rzymie
Towarzystwo Strażnica a obecność Apostoła Piotra w Rzymie
Towarzystwo Strażnica kilka razy zmieniało swój stosunek do obecności Apostoła Piotra w Rzymie. Wpierw uznawało to, że on przebywał w Rzymie, później zaprzeczyło temu. Następnie kolejny raz potwierdziło to, że był on w tym mieście, by znów na wiele lat zaprzeczać jego obecności w stolicy Cesarstwa Rzymskiego. Niedawno zaś organizacja ta kolejny raz zmieniła pogląd.
Był w Rzymie
Od roku 1879 do roku 1921 nie znajdziemy w publikacjach Towarzystwa Strażnica zaprzeczenia obecności Piotra w Rzymie. Znajdziemy w nich natomiast potwierdzenie bytności Apostoła w stolicy Cesarstwa Rzymskiego:
„Że św. Piotr, a także św. Paweł byli w Rzymie nie ulega wątpliwości, lecz byli oni tam jako cierpiący, jako męczennicy, a nie jako papieże” (Co kaznodzieja Russell odpowiadał na zadawane jemu liczne pytania Chicago 1947 [ang. 1917] s. 391 [wypowiedź z 1911 r.]).
„Tradycja podaje, że wszyscy Apostołowie ostatecznie rozeszli się w różne strony, głosząc Ewangelię – (…) Tomasz do Persji i Indii, Piotr do Babilonu i Rzymu. Wnosimy jednak, że do owego czasu pozostawali jeszcze w Jerozolimie” (ang. Strażnica 01.05 1903 s. 3188 [reprint]).
Również w książce wydanej w 1917 roku, a rozprowadzanej aż do 1929 roku, Towarzystwo Strażnica nie zaprzeczało obecności Piotra w Rzymie, a nawet pośrednio ją potwierdzało. Napisało w niej, że „Piotr ukrzyżowany był głową w dół” („Dokonana Tajemnica” 1925 [1917] s. 28). I choć nie podaje ono miejsca tej śmierci krzyżowej, to jednak źródła historyczne, do których zapewne Towarzystwo Strażnica tu się odwołuje, łączą to ukrzyżowanie z Rzymem.
Słowa powyższe są jakby cytatem z pisma Orygenesa (ur. 185), który napisał o Piotrze:
„wreszcie przybył do Rzymu i został ukrzyżowany głową w dół, jak sam tego pragnął. (...) Tak mówi dosłownie Orygenes w III tomie swych Komentarzy do Genezy” (cytowane w „Historii Kościoła” III:1,2 Euzebiusza [ur. 260]).
Nie był w Rzymie
W roku 1921 Towarzystwo Strażnica po raz pierwszy zaprzeczyło obecności Apostoła Piotra w Rzymie:
„Opuścił on [Marek] widocznie Rzym mniej więcej w tym czasie, gdy Paweł uzyskał zwolnienie i albo miał wtedy ze sobą list Pawła do Żydów, albo też został mu on powierzony później, w Azyi Mniejszej, aby go zaniósł do Jerozolimy, a kopie do Wschodniej Rozsypki w Babilonie, gdzie Piotr przebywał, skąd też Marek przyniósł z powrotem Zachodniej Rozsypce Pierwszy List Piotra. – 1 Piotr 5:13” (Strażnica 01.02 1922 s. 43 [ang. 15.11 1921 s. 348]).
„(...) jest wysoce nieprawdopodobną rzeczą, że podejmowałby on długą i przykrą podróż, mając powiedzmy, lat siedemdziesiąt pięć. Nie ma żadnego powodu do przypuszczenia, że w ogóle widział on Rzym kiedykolwiek, nie potrafił bowiem mówić ani po grecku, ani po łacinie, a jest wiele powodów do przypuszczenia, że zakończył on dni swoje w Babilonie” (Strażnica 01.02 1922 s. 47 [ang. 15.11 1921 s. 350]).
„Widocznem jest, że Piotr podróżował dość wiele, lecz nie ma pewnych dowodów Biblijnych do przypuszczenia, że pojechał do Koryntu i do Rzymu, jak niektórzy myślą i jak papiestwo utrzymuje. Zdaje się nie być dobrego powodu do mniemania, że Babilon, skąd pierwszy list został wysłany, był innym niż miasto Eufrates. (1 Piotr 5:13)” (Strażnica 01.08 1923 s. 237 [ang. 15.06 1923 s. 186]).
„Z pierwszego listu Piotra widocznem jest, że Marek podróżował także z nim (1 Piotr 5:13); a jeśli przyjmiemy, że Piotr napisał swój pierwszy List z Babilonu (nie drugie imię dla Rzymu, jak niektórzy myślą), to wiemy, że Marek podróżował daleko z Piotrem” (Strażnica 01.09 1923 s. 271 [ang. 01.08 1923 s. 236]).
Był „podobno” w Rzymie
W roku 1924 Towarzystwo Strażnica jakby potwierdziło, że Piotr był w Rzymie:
„Św. Piotr podobno zginął śmiercią męczeńską w Rzymie roku Pańskiego 68. Kilka lat przed swoją śmiercią mówi on o zebranych częściach Nowego Testamentu i używanych przez różne Kościoły, w następujących słowach: »...« 2 Piotra 3:13-16” (ang. Złoty Wiek 18.06 1924 s. 604).
Interesujące jest to, że w polskim odpowiedniku, który ukazał się w dwa lata później, już nie zastosowano słowa „Rzym”:
„Przypuszcza się, że apostoł Piotr poniósł śmierć męczeńską w roku 68. Kilka lat przed śmiercią mówił on...” (Złoty Wiek 01.04 1926 s. 316).
Nie był w Rzymie
Negację obecności Piotra w Rzymie Towarzystwo Strażnica przeprowadziło przede wszystkim w broszurze z roku 1937 pt. Odsłonięte (s. 30). Później miało to miejsce wielokrotnie:
„Niema absolutnie żadnego historycznego dowodu, że Piotr kiedyś przybył do Rzymu” (Odsłonięte 1937 s. 30).
„Nie ma zupełnie żadnego historycznego dowodu i stanowczo żadnego biblijnego dowodu na to, iż apostoł Piotr był kiedykolwiek w Rzymie” (Religia zbiera wicher 1945 [ang. 1944] s. 41).
„Oczywiście Piotr nie był w Rzymie, ani jako »biskup« ani w jakimkolwiek innym charakterze” („Wyposażony do wszelkiego dzieła dobrego” 1954 [ang. 1946] s. 401).
„(...) nie ma żadnego dowodu na to, że Piotr choć raz był w Rzymie...” („Niech Bóg będzie prawdziwy” 1954 [ang. 1952] rozdz. XI, par. 4).
„Nie ma żadnego dowodu na to, że Piotr był kiedykolwiek w Rzymie” („Upewniajcie się o wszystkich rzeczach” 1957 [ang. 1953] s. 16).
„A zatem nie ma żadnego przekonującego dowodu archeologicznego ani historycznego na potwierdzenie pobytu apostoła Piotra w Rzymie” (Strażnica Rok XCV [1974] Nr 7 s. 21).
„Jeżeli chodzi o twierdzenie, jakoby Piotr był pierwszym biskupem Rzymu, warto wiedzieć, że nie ma żadnego dowodu na to, że w ogóle przebywał w tym mieście” (Strażnica Nr 20, 1991 s. 8).
„Piotr (...) nigdy nie był w Rzymie” (Skorowidz do Publikacji Towarzystwa Strażnica 1986-2000, 2003 s. 362).
„Chociaż wiadomo, że Paweł, Łukasz, Marek, Tymoteusz i inni chrześcijanie z I w. odwiedzili Rzym (Flp 1:1; Kol 4:10, 14), nie ma żadnego dowodu, iż kiedykolwiek zawitał tam Piotr, jak utrzymują niektóre przekazy. Opowieści o jego męczeńskiej śmierci w Rzymie opierają się wyłącznie na tradycji i są pozbawione wszelkich podstaw historycznych” (Wnikliwe poznawanie Pism 2006 t. 2, s. 653).
Ciekawe, że przynajmniej jeden raz w tych latach Towarzystwo Strażnica zasugerowało śmierć Piotra (także Pawła) z rąk Nerona i to w Rzymie:
„Oczywiście imperialny Rzym okrutnie prześladował spłodzonych z ducha naśladowców Jezusa Chrystusa, którzy wielbili Jehowę i służyli Mu w Jego duchowym »sanktuarium«, w sensie duchowym znajdując się w stanie zobrazowanym przez Miejsce Święte ziemskiej świątyni. Istnieje opinia, że Rzym zadał śmierć nawet apostołom Piotrowi i Pawłowi po wielkim pożarze tego miasta, którego spowodowanie cesarz Neron przypisał chrześcijanom. Ponadto z księgi Objawienia 1:9 wynika, iż Rzym karnie zesłał apostoła Jana na wyspę Patmos” (Strażnica Rok XCIII [1972] Nr 6 s. 6).
Był w Rzymie
Ostatnio Towarzystwo Strażnica jakby pośrednio potwierdziło, że Piotr był w Rzymie, a bynajmniej złagodziło swoje stanowisko, co do zaprzeczania jego obecności w tym mieście:
„Nawet jeśli Piotr rzeczywiście głosił w Rzymie, jak to sugerują niektóre świeckie źródła z I i II stulecia, nie ma dowodów na to, że był zwierzchnikiem tamtejszego zboru” (Strażnica 01.08 2011 s. 25).
Obecnie Towarzystwo Strażnica przeczy tylko temu, że Piotr przewodził chrześcijańskiej gminie rzymskiej:
„A zatem ani Biblia, ani historia nie potwierdzają, że Piotr był pierwszym biskupem zboru w Rzymie” (jw. s. 26).
Tę korektę dotyczącą pobytu Piotra w Rzymie wymienia skorowidz (1986-2011) zamieszczony na płycie Watchtower Library 2012 w dziale Daty, w rozdziale Kształtowanie się wierzeń:
„Piotr w Rzymie: w11 1.8 25”.
Jaka będzie nauka Towarzystwa Strażnica w przyszłości, co do obecności Piotra w Rzymie? Tego nie wiedzą nawet najbardziej gorliwi Świadkowie Jehowy.