Włodzimierz Bednarski

Wielka Piramida w nauczaniu J. F. Rutherforda! (cz. 1)

dodane: 2013-09-05
Świadkowie Jehowy za swoją dawną naukę o Wielkiej Piramidzie obciążają C. T. Russella, założyciela Towarzystwa Strażnica. Czy rzeczywiście tylko on o niej uczył? A Rutherford, czy o niej nie nauczał do roku 1928?

Wielka Piramida w nauczaniu J. F. Rutherforda! (cz. 1)

 

         Towarzystwo Strażnica, które w połowie listopada 1928 roku odrzuciło wiarę w Wielką Piramidę, zwaną Piramidą Cheopsa, obciążyło za tę dawną swoją naukę swego założyciela C. T. Russella (zm. 1916):

 

Przez jakieś 35 lat pastor Russell uważał, że Wielka Piramida w Gizie była kamiennym świadkiem Bożym, potwierdzającym okresy wspomniane w Biblii (Izaj 19:19). Świadkowie Jehowy odrzucili jednak pogląd, jakoby jakaś egipska piramida miała cokolwiek wspólnego z prawdziwym wielbieniem (zobacz polską »Strażnicę« z 1 i z 15 stycznia 1929 roku)” („Świadkowie Jehowy - głosiciele Królestwa Bożego” 1995 s. 201).

 

         Ani słowem nie wspomniano w tym fragmencie, że również następca C. T. Russella, prezes J. F. Rutherford (zm. 1942), także przez wiele lat nauczał o Wielkiej Piramidzie. Może ktoś pomyśleć, że za jego prezesowania już nie wierzono w nią, a tylko ‘zwlekano’ do roku 1928 z jej odrzuceniem.

Ale przecież J. F. Rutherford przyjął chrzest w tej organizacji już w roku 1906, a w latach 1907-1916 był prawnikiem tej organizacji, a wtedy uczono już od wielu lat o Wielkiej Piramidzie:

 

„W roku 1906 Joseph F. Rutherford dał się ochrzcić, a rok później został radcą prawnym Towarzystwa Strażnica” („Świadkowie Jehowy - głosiciele Królestwa Bożego” 1995 s. 67).

 

         Podobnie w innym współczesnym fragmencie obciążono tylko C. T. Russella za Wielką Piramidę, ani słowem nie wspominając o J. F. Rutherfordzie:

 

„W roku 1886 Charles T. Russell wydał książkę Boski plan wieków, w której znalazł się wykres ukazujący związek historii ludzkości z Wielką Piramidą w Egipcie. Uważano, że ten grobowiec faraona Chufu jest słupem, o którym mowa w Księdze Izajasza 19:19, 20: »W owym dniu będzie pośrodku ziemi egipskiej ołtarz dla Jehowy, a słup dla Jehowy przy jej granicy. I będzie w ziemi egipskiej znakiem i świadectwem dla Jehowy Zastępów«. Co miałoby łączyć tę piramidę z Biblią? Twierdzono na przykład, że długość niektórych korytarzy w Wielkiej Piramidzie wskazuje na czas rozpoczęcia »wielkiego ucisku«, wspomnianego w Ewangelii według Mateusza 24:21. Niektórzy Badacze Pisma Świętego byli bardzo pochłonięci pomiarami różnych elementów tej piramidy i próbowali na ich podstawie ustalić takie rzeczy jak dzień, w którym pójdą do nieba! Ta »Biblia w Kamieniu« jak ją zwano, cieszyła się wielkim szacunkiem przez kilka dziesięcioleci, aż do czasu, gdy w Strażnicy angielskiej z 15 listopada i 1 grudnia 1928 roku (wydanie polskie z 1 i 15 stycznia 1929 roku) wykazano, że do poparcia świadectwa zawartego w Biblii Jehowa nie potrzebował żadnych kamiennych pomników wybudowanych przez pogańskich faraonów i pokrytych demonicznymi znakami astrologicznymi” (Strażnica Nr 1, 2000 s. 9-10).

 

         A co nastąpiło po śmierci C. T. Russella?

Czy J. F. Rutherford podtrzymywał nauki swego poprzednika co do Wielkiej Piramidy?

         Otóż przede wszystkim Wykłady Pisma Świętego, napisane przez C. T. Russella (zm. 1916), które propagowały wiarę w Wielką Piramidę, reklamowane były przez J. F. Rutherforda i Towarzystwo Strażnica aż do roku 1930 (patrz np. Wyzwolenie 1929 s. 351; Strażnica 01.11 1929 s. 322; Złoty Wiek 15.07 1930 s. 224).

         Czy jednak wykładnia o tej „Biblii w kamieniu” była podtrzymywana w książkach i czasopismach wydawanych przez J. F. Rutherforda?

         Owszem, była ona propagowana, o czym się przekonamy na podstawie wielu fragmentów, które poniżej cytujemy.

         Artykuł nasz składa się z dwóch części. W pierwszej omawiamy książki i broszury, a w drugiej czasopisma Towarzystwa Strażnica z lat 1917-1930:

 

         Wielka Piramida w książkach i broszurach z lat 1917-1930

Wielka Piramida w czasopismach z lat 1917-1930

 

Wielka Piramida w książkach i broszurach z lat 1917-1930

 

Pierwszą publikacją napisaną przez J. F. Rutherforda była angielska broszura pt. A Great Battle in the Ecclesiastical Heavens (Wielka bitwa w kościelnych niebiosach). Wydana została ona w roku 1915, w czasie, gdy pełnił on funkcję radcy prawnego Towarzystwa Strażnica. Opublikował on ją w ‘neutralnym’ wydawnictwie i dlatego nie pojawia się ona w nowych skorowidzach, jako publikacja wydana przez Towarzystwo Strażnica (ostatnio wymieniono ją w angielskim skorowidzu z roku 1986, później usunięto ją z tego spisu).

         W tej broszurze J. F. Rutherford broni prezesa C. T. Russella przed różnymi zarzutami, między innymi na stronie 56 w kwestii Wielkiej Piramidy.

 

Dokonana Tajemnica (1917-1927)

 

         Pierwszą książką wydaną za prezesury J. F. Rutherforda było „Pośmiertne dzieło Pastora Russell’a” pt. Dokonana Tajemnica, które ukazywało się w latach 1917-1927. Chociaż Rutherford nie był jej autorem, to jednak jako prezes organizacji sprawował pieczę i nadzór nad wydaniem jej i kolportowaniem.

         Poniżej zamieszczamy fragment z tabeli, która zawiera wiele dat aktualnych (455, 607 i 2 r. przed Chr., 1914 r. po Chr.) i nieaktualnych (4127 r. przed Chr., 1874, 1878, 2875 i 2914 r. po Chr.), którymi posługiwali się lub posługują się Świadkowie Jehowy, a które Wielka Piramida potwierdzała im:

 

 „Jesień 4127 prz. Ch. 9...) Upadek Adama (...) Przedziały Przejść Piramidy 25-30-58 (...)

Jesień 607 prz. Ch. ... Spustoszenie Ziemi. (...) Przedziały Przejść Piramidy 19-46-48

Jesień 455 prz. Ch. (...) Polecenie dane Nehemijaszowi (...) Przedziały Przejść Piramidy 51-52-53

Jesień 2 prz. Ch. (...) Narodzenie Chrystusa (...) Przedziały Przejść Piramidy 10-43 (...)

Jesień 1874 R. P. - Wtóre Przyjście Chrystusa. (...) Przedziały Przejść Piramidy 16-32-50

Wiosna 1878 R. P. - Łaska dla Żydów i dla świętych którzy zasnęli. (...) Przedziały Przejść Piramidy 17-28

Jesień 1914 R. P. (...) Koniec Czasów pogan (...) Przedziały Przejść Piramidy 19-48

Jesień 2875 R. P. - Zupełność Restytucyi (...) Przedziały Przejść Piramidy 37.

Jesień 2914 R. P. - Panowanie przywrócone rodzajowi ludzkiemu (...) Przedziały Przejść Piramidy 53” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 68).

 

Pozostałe komentarze dotyczą anioła z Ap 14:15, ołtarza z Ap 16:7, żniwa i piramidy jako „świadka Bożego planu”:

 

„[Ap] 14:15. A drugi Anioł. - Świadek Pański w ziemi egipskiej. (Izajasz 19:20) (...)

Zapuść sierp swój, a żnij, gdyż tobie przyszła godzina, abyś żął. - Wielka Piramida potwierdza naukę Biblijną, że nadszedł czas żniwa” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 269).

 

„[Ap] 16:7. I usłyszałem drugiego od ołtarza. - »Ołtarz Pański w pośród ziemi Egipskiej« (Izaj. 19:19) w czasie wylania tych plag na pozafiguralnych egipcyan, jest Wielką Piramidą, omówioną w oddzielnej części tomu III” (jw. s. 287).

 

         „Wielka Piramida potwierdza naukę Biblijną, że nadszedł czas żniwa” (jw. s. 269).

 

„Nauka zawarta w Wielkiej Piramidzie jest w zupełnej zgodzie z resztą książki. (…). »Nie jest to wcale dodatek do pisanego objawienia; objawienie to jest kompletne, doskonałe i dlatego nie potrzebuje dodatku. Ale jest to silny irównorzędnyświadek Boskiego planu. Izajasz oznajmia o ołtarzu i słupie w ziemi Egipskiej, »który będzie na znak i na świadectwo Pana zastępów w ziemi Egipskiej«. Poprzedni tekst wskazuje, że będzie to świadek w owym dniu, kiedy wielki Zbawca i Wybawiciel przyjdzie uwolnić z niewoli grzechu«” (jw. s. 287 [pogrubienie tekstu pochodzi od wydawcy książki]).

 

         Omawiana książka była reklamowana przez Towarzystwo Strażnica aż do roku 1930 (patrz np. Wyzwolenie 1929 s. 351; Strażnica 01.11 1929 s. 322; Złoty Wiek 15.07 1930 s. 224).

 

Objawienie Jezusa Chrystusa - według tekstu synajskiego (1918)

 

         Za czasów prezesury J. F. Rutherforda, w roku 1918, wydano angielską książkę pt. The Revelation of Jesus Christ - According to the Sinaitic Text (Objawienie Jezusa Chrystusa - według tekstu synajskiego; brak polskiego wydania). Chociaż nie podano w niej autora, to niewątpliwie wydana została ona za zgodą prezesa Towarzystwa Strażnica.

Książka ta drugiego anioła z Ap 14:15 utożsamiała z Wielką Piramidą:

 

         And another angel: The witness to the Lord in the Land of Egypt. (Isa. 19:20)

 (...) The time is come: The Great Pyramid confirms the Bible’s teaching that the time of harvest has come. (The Revelation of Jesus Christ - According to the Sinaitic Text 1918 s. 132).

 

         Podobnie przekazała to po polsku książka pt. Dokonana Tajemnica 1925 s. 269 (cytat powyżej).

         Patrz też komentarz do Ap 16:7 (The Revelation of Jesus Christ - According to the Sinaitic Text 1918 s. 139). Por. „Dokonana Tajemnica” 1925 s. 287 (cytat powyżej).

 

Convention Report (1919)

 

Po śmierci prezesa Towarzystwa Strażnica C. T. Russella (zm. 1916) zainteresowanie Wielką Piramidą nie opadało w tej organizacji. Wręcz przeciwnie, zintensyfikowało się. W roku 1919 postawiono obok grobu C. T. Russella miniaturę Wielkiej Piramidy, a kawałki kamieni z niej pochodzące sprzedawano. Uwieczniano ją też na pamiątkowych fotografiach. Oto fragmenty o tych faktach opisane w konwencyjnym raporcie i w Strażnicy:

 

         „Każdy wyznawca prawdy pragnący mieć odłamek skalny może wysłać pieniądze pocztą, aby pokryć transport kawałka wielkości jajka i dodatkową opłatę, aby opłacić Towarzystwu za trud pakowania przesyłki. Najlepiej będzie, jeśli członkowie klasy będą zamawiać zbiorowo” (Souvenir Report of the Bible Student’s Convention Pittsburgh, Pa. January 2-5, 1919 s. 7).

 

„W poniedziałek trzydziestego pierwszego, kiedy to przypada rocznica przemiany Brata Russell’a do chwały, przyjaciele zgromadzili się po południu na cmentarzu, gdzie odbyto posługi ku uczczeniu jego pamięci, które trwały krótko z powodu nieprzyjaznego stanu powietrza. Zgromadzeni otrzymali mały upominek w postaci widoku gruntu i kamiennej piramidy na grobie” (Strażnica 01.01 1922 s. 3 [ang. 15.12. 1921 s. 371]).

 

         W raporcie konwencyjnym znalazł się też taki oto tekst, dotyczący między innymi Wielkiej Piramidy (prócz procedur związanych z budową miniatury Wielkiej Piramidy i jej ilustracją na stronach 6-7):

 

         Later on we studied Tabernacle Shadows, then Chronology, and the Great Pyramid received our careful attention. Yet more recently it was the wonderful events relating to the end of Gentile power in 1914. In all this we observe a progressive fellowship; we had fellowship together in all these things (Souvenir Report of the Bible Student’s Convention Pittsburgh, Pa. January 2-5, 1919 s. 7).

 

Harfa Boża(1921-1930)

 

         Omawiana publikacja jest pierwszą książką napisaną przez J. F. Rutherforda jako prezesa Towarzystwa Strażnica i to już w roku 1921.

W polskich publikacjach Wielka Piramida została odrzucona w styczniu 1929 roku. Pomimo tego jeszcze w książce pt. Harfa Boża, w edycjach polskich z roku 1929 i 1930, nadal uczono o niej:

 

         „Kamień u szczytu piramidy jest węgielnym kamieniem, i sam w sobie stanowi doskonałą piramidę. Inni członkowie ciała zatem muszą podporządkować się pod Chrystusa, który jest węgielnym kamieniem, jak to pięknie pokazuje Wielka Piramida w Egipcie. Zobacz Izajasza 19:19” (Harfa Boża 1921, 1929, 1930 s. 194 [w angielskiej edycji z roku 1928 usunięto fragment o piramidzie, choć był on we wcześniejszych wydaniach z lat 1921-1927]).

 

         Omawiana książka reklamowana była w polskich publikacjach aż do roku 1937 (Bezpieczeństwo 1937 s. 60).

         W latach 1922-1927 ukazywała się też angielska wersja Harfy w odcinkach. (rozpoczęto publikować: ang. Złoty Wiek 04.01 1922 s. 218; zakończono publikować: ang. Złoty Wiek 01.06 1927 s. 575).

         Fragment o Wielkiej Piramidzie znalazł się w jednym z odcinków z roku 1924 (ang. Złoty Wiek 30.07 1924 s. 703).

 

Ucisk świata (1923)

 

         W roku 1923 J. F. Rutherford wydał broszurę pt. Ucisk świata, w której krótko napisał o Wielkiej Piramidzie, reklamując zarazem dzieło C. T. Russella pt. Przyjdź Królestwo Twoje, w którym szeroko opisano to zagadnienie:

 

         „Tom 2, Wykładów Pisma Świętego, »Nadszedł Czas«, traktuje chronologię Biblijną i w dzisiejszej dobie podaje jej zdwojone znaczenie, a to tembardziej, że wypadki przepowiedziane zaczęły się ziszczać w roku przepowiedzianym. Dalsze stwierdzenie tego znajduje się w wymiarach wielkiej Piramidy Gizeh, w Egipcie. Ten nader interesujący przedmiot w zupełności traktuje Tom 3, Wykładów Pisma Świętego, »Przyjdź Królestwo Twoje«.” (Ucisk świata - dlaczego? Lekarstwo 1923 s. 29).

 

Droga do raju (1924-1925)

 

         Cytowane poniżej źródło to jedyna książka napisana przez W. Van Amburgha (1864-1947), sekretarza-skarbnika Towarzystwa Strażnica w latach 1917-1947 (z zarządzie od 1902 r.). Ona też naucza o Wielkiej Piramidzie:

 

„Biblia i »Biblia w kamieniu« podają datę 1914 rok jako początek wielkiej zmiany. Historia dowodzi, że postępowanie wywłaszczeniowe [rządów ludzkich] rozpoczęło się punktualnie. Proroctwa wskazują, że w latach 1925-1926 ujrzymy, że wywłaszczenie po większej części się dokona” (The Way to Paradise 1924 s. 171).

 

         Na stronach 156 i 158 znajduje się długi opis Wielkiej Piramidy i wykres z nią związany (s. 157), który kończy się słowami:

 

         „Ta piramida została nazwana »Biblią w kamieniu«, bardzo stosowna nazwa” (The Way to Paradise 1924 s. 158).

 

         Książka ta była dodrukowana w roku 1925.

 

Fotodrama stworzenia (1914-1926)

 

         Wprawdzie Fotodrama stworzenia (Stworzenie czyli historja biblijna w obrazach) została wydana w roku 1914, ale warto wspomnieć, że tekst omawianej książki drukowano też w odcinkach w polskim czasopiśmie pt. Złoty Wiek od 15 marca 1925 roku do 1 maja 1929 roku, a więc za czasów prezesa J. F. Rutherforda.

         W publikacji tej na stronie 25 zamieszczono trzy ilustracje dotyczące piramidy z takimi oto komentarzami:

 

         „Piramida - Izajasz 19:19” [na ilustracji napis „Boski słup i ołtarz w Egipcie”];

         „Piramida na zewnątrz”;

         „Przejścia wewnątrz piramidy”.

 

         Prócz tego umieszczono poniższy opis:

 

         „Jest przypuszczenie, że Melchizedek był jednym z królów pasterzy, którzy owładnęli Egiptem i zbudowali tam Piramidę pokrywającą 12 akrów (około 12 mórg) znana od wieków jako jeden z siedmiu cudów świata, około roku 2170 przed Chrystusem. Astronomowie mówią, iż jej pomiary wykazują: długość roku, ciężar ziemi, odległość słońca od ziemi i. t. p. rzeczy. Zaś wewnętrzna budowa (przejścia) wskazuje historję człowieka. - Droga prowadząca w dół wyobraża grzech i śmierć; droga w górę, wyobraża wiek Zakonu, wiek Ewangelii, królewską chwałę Kościoła i przywrócenie ludzkości do pierwotnego stanu” (Stworzenie czyli historja biblijna w obrazach 1914 s. 25).

 

         To samo ukazano (wraz z ilustracjami) w polskim Złotym Wieku z roku 1926:

 

„Wedle przypuszczenia Melchizedek był jednym z królów pasterzy, którzy wkroczyli do Egiptu i zbudował tam około roku 2170 przed nar. Ch. Wielką Piramidę, znaną od wieków jako jeden z siedmiu cudów świata. Astronomowie twierdzą, że pomiary jej wykazują długość roku, ciężar Ziemi, odległość Ziemi od Słońca itp. Wewnętrzne przejścia jej przedstawiają historię człowieka. Przejście wiodące na dół, przedstawia grzech i śmierć. Przejście, wiodące w górę przedstawia Wiek Ewangelii, królewską chwałę kościoła i przywrócenie ludzkości do doskonałości” (Złoty Wiek 01.06 1926 s. 383).

 

Powrót naszego Pana (1925)

 

         W roku 1925 J. F. Rutherford wydał broszurę pt. Powrót naszego Pana, w której krótko, ale dobitnie, napisał o Wielkiej Piramidzie:

 

„Powyższe dzieło stwierdza chronologię biblijną i proroctwa odnośnie ustanowienia Królestwa Bożego na ziemi. Zwraca uwagę na świadectwo Kamienia Bożego jako świadka i proroka, którym jest wielka Piramida w Egipcie, którą dzisiejsi uczeni bardzo się zainteresowali i dlatego badają jej rozmiary, przejścia i. t. p., wobec czego zdumiewają się żeby taki gmach mógł być zbudowany na 2170 lat przed nar. Chrystusa” (Powrót naszego Pana 1925 s. 57).

 

Interesujące jest to, że w broszurze z roku 1937 pt. Bezpieczeństwo, na stronie 62, reklamowano nadal publikację pt. Powrót naszego Pana (1925), która uczyła o Wielkiej Piramidzie. A przecież odrzucono ją już w roku 1929.

 

Stworzenie (1927-1928)

 

         Drobną wzmiankę o piramidzie uczynił J. F. Rutherford w książce pt. Stworzenie (1928), pisząc o przybytku i jego pomiarach:

 

         „Rozmiar budynku podany jest w łokciach (...) w Biblji nie jest przeto jasno wykazane o jakim łokciu tu jest wzmianka uczyniona, mianowicie, czy miara łokcia do małego palca, lub też łokieć, który jest używany w wielkiej piramidzie” (Stworzenie 1928 [ang. 1927] s. 198).

 

Film o Wielkiej Piramidzie

 

         Za czasów prezesa J. F. Rutherforda (w roku 1922) reklamowano na łamach Strażnicy film o Wielkiej Piramidzie:

 

         THE GREAT PYRAMID, with exterior scenes and animated art sketches visualizing the symbolic teachings of the passageways and chambers. (...)

         The Great Pyramid Film - one reel ............... $12.50 (ang. Strażnica 01.05 1922 s. 130).

 

W drugiej części tego artykułu omówimy czasopisma Towarzystwa Strażnica z lat 1917-1930, w których nauczano o Wielkiej Piramidzie.

Zgłoś artykuł

Uwaga, w większości przypadków my nie udzielamy odpowiedzi na niniejsze wiadomości a w niektórych przypadkach nie czytamy ich w całości

Komentarze są zablokowane