Zapowiedzi daty Pamiątki przed rokiem 1975 i po nim
Zapowiedzi daty Pamiątki przed rokiem 1975 i po nim
Dziś Towarzystwo Strażnica prawie z dwuletnim wyprzedzeniem podaje datę kolejnej Pamiątki:
„W roku 2013 Pamiątka odbędzie się we wtorek 26 marca” („Nasza Służba Królestwa” Nr 12, 2011 s. 4).
„W roku 2012 Pamiątka odbędzie się w czwartek 5 kwietnia po zachodzie słońca” („Nasza Służba Królestwa” Nr 12, 2010 s. 4).
„W roku 2011 Pamiątka odbędzie się w niedzielę 17 kwietnia po zachodzie słońca. Datę podajemy z tak dużym wyprzedzeniem, żeby bracia mieli dosyć czasu na załatwienie wszystkich formalności związanych z wynajęciem pomieszczeń, jeśli z Sali Królestwa korzysta kilka zborów” („Nasza Służba Królestwa” Nr 12, 2009 s. 4).
Jednak nie zawsze tak było, o czym się przekonamy poniżej. Organizacja Świadków Jehowy zapowiedź ‘dwuletnią’ (właściwie chodzi o rok i kilka miesięcy) wprowadziła w roku 1990:
„W roku 1992 Pamiątka wypadnie w piątek 17 kwietnia po zachodzie słońca. Datę tę podajemy z tak dużym wyprzedzeniem, żeby bracia mogli mieć dość czasu na załatwienie wszystkich spraw związanych z wynajęciem odpowiednich lokali, gdy z Sali Królestwa korzysta wiele zborów i trzeba będzie na tę uroczystość poszukać dodatkowych pomieszczeń” (Nasza Służba Królestwa Nr 12, 1990 s. 8).
W języku angielskim w Naszej Służbie Królestwa ta praktyka weszła w życie o rok wcześniej, w roku 1989:
The Memorial date for 1991 will be Saturday, March 30, after sundown. This advance notice of the date for the 1991 Memorial celebration is given so that brothers may make necessary reservations or contracts for available halls when there are too many congregations using one Kingdom Hall and they must find other facilities (ang. Nasza Służba Królestwa Nr 12, 1989 s. 7).
Wcześniej Towarzystwo Strażnica praktykowało powiadomienie swoich głosicieli o Pamiątce z wyprzedzeniem ‘rocznym’ (to znaczy chodzi o kilka miesięcy) lub nawet dopiero w danym roku, w którym miała być ta uroczystość (szczególnie tak było w Polsce). Oto przykładowe teksty dotyczące tego zagadnienia:
„Będziemy ją obchodzić we wszystkich zborach Świadków Jehowy w poniedziałek, 31 marca 1980 roku po zachodzie słońca” (Strażnica Rok CI [1980] Nr 5 s. 21).
The Memorial for 1977 will be held on Sunday, April 3, after sundown (ang. Nasza Służba Królestwa Nr 12, 1976 s. 2).
The Memorial for 1974 will be held on Sunday, April 7, after 6 p.m., S.T. (ang. Służba Królestwa Nr 1, 1974 s. 3).
The Memorial will be held Sunday, March 22, after 6 p.m., local standard time (ang. Służba Królestwa Nr 1, 1970 s. 7).
Pamiątka w roku 1975 i kolejne jej zapowiedzi
Przez wiele lat przed rokiem 1975 zapowiadano termin Pamiątki w biuletynie z roku, w którym miała się ona odbyć. Tak było też w znamiennym roku 1975:
The Memorial for 1975 will be held Thursday, March 27, after 6 p.m. standard time (ang. Służba Królestwa Nr 1, 1975 s. 3).
Nikt nie zapowiadał wtedy tej uroczystości wcześniej. Tak było jeszcze na początku roku 1976, gdy zapowiedziano termin Pamiątki na rok bieżący:
The Memorial for 1976 will be held on April 14 after 6 p.m., Standard Time (ang. Nasza Służba Królestwa Nr 1, 1976 s. 7).
Ale już w tym samym roku 1976 zapowiedziano też Pamiątkę na rok 1977:
The Memorial for 1977 will be held on Sunday, April 3, after sundown (ang. Nasza Służba Królestwa Nr 12, 1976 s. 2).
Czy wcześniej oczekiwanie na rok 1975 nie skutkowało krótszym okresem zapowiedzi Pamiątki?
Dlaczego zaczęto z czasem wydłużać okres zapowiedzi?
Czy wcześniej nauka o tym, że zanim wymrze „pokolenie roku 1914”, a nastanie Armagedon, miała wpływ na krótki czas zapowiedzi Pamiątki?
Zbierzmy fakty:
początkowo zapowiadano datę Pamiątki w roku, w którym miała ona się odbyć (do roku 1976);
później zapowiadano datę Pamiątki w roku poprzedzającym tę uroczystość (od roku 1976 do roku 1989);
następnie zapowiadano datę Pamiątki w dwa lata przed tą uroczystością (od roku 1989).
Wydaje się więc, że kiedyś nie wypadało Towarzystwu Strażnica zapowiadać daty Pamiątki na dwa lata wcześniej, gdyż oczekiwania na Armagedon nie dałoby się uzgodnić z takim działaniem organizacji.
Przecież wyczekiwanie na Armagedon w roku 1975, czy zanim wymrze „pokolenie roku 1914”, byłoby sprzeczne z wyznaczaniem odległych dat Pamiątki.
Wyobraźmy sobie, jak by wyglądało, gdyby Towarzystwo Strażnica w roku 1974 podało datę Pamiątki na rok 1976!
Jak by wyglądało, gdyby w znamiennym roku 1975 organizacja podała datę Pamiątki na rok 1976 czy 1977!
Dziś, gdy Towarzystwo Strażnica nie wyznacza żadnego konkretnego czasu na nastanie Armagedonu, może swobodnie z wyprzedzeniem podawać daty przyszłych uroczystości Pamiątki. Mogłoby nawet zrobić to na 5 czy 10 lat naprzód!
Ale może nie wypada mu tego robić, wszak Armagedon jest według niego ciągle „tuż, tuż”:
„Koniec szatańskiego świata jest tuż tuż, a Bóg wkrótce utworzy nowy świat. Jakże to zatem ważne, byśmy zachowywali czujność!” (Strażnica 15.03 2009 s. 19).
Przypomnijmy tylko, że Towarzystwo Strażnica przestanie obchodzić Pamiątkę, gdy nastanie Armagedon lub gdy wymrą pomazańcy, którzy spożywają emblematy chleba i wina, lub gdy zostaną oni zabrani do nieba:
„Gdy więc Pan Jezus zabierze ostatek z ziemi do królewskiej chwały niebiańskiej, to uroczystość pamiątki skończy się na ziemi. »Drugie owce« tak samo nie będą w niej wówczas uczestniczyć jak i teraz” (Strażnica Nr 7, 1952 s. 13).